Migrace na sever Evropy – Södertälje, Malmö... , do Norska z Ruska na kole
Celou Evropu zasáhla v roce 2015 obrovská vlna migrujících lidí přicházejících zejména z Blízkého východu a ze zemí Afriky. Jedním z cílů běženců je Skandinávie, zejména Švédsko.
Södertälje je město a zároveň sídlo stejnojmenné obecní správy v kraji Stockholm na území provincie Södermanland. V roce 2014 v něm žilo asi 64 800 obyvatel. Toto průmyslové město se nachází přibližně 30 kilometrů jihozápadně od Stockholmu a je domovem akciové společnosti Scania a výzkumného a vývojového střediska farmaceutické firmy AstraZeneca. Jedná se o multikulturní město, což se odráží v obchodě, kultuře a zejména ve složení obyvatelstva. To je multikulturní, protože sem švédská vláda usídluje imigranty a žadatele o azyl. V roce 2014 už bylo 48,4 % obyvatel cizího původu a tento poměr se každoročně zvyšoval o více jak 1,5 %. Hlavní menšinou jsou křesťanští Asyřané, kteří zde mají pět kostelů a provozují mj. dva fotbalové týmy (Assyriska FF a Syrianska FC) a dva asyrské televizní kanály. Po válce v Iráku sem přesídlilo mnoho iráckých křesťanů. Södertälje přijalo více iráckých uprchlíků než USA a Kanada dohromady. Dále zde žije 1 500 příslušníků unikátní komunity Mandejců (etnické společenství pocházející z jižního Íránu a Iráku) a další obyvatelé jsou z mnoha různých zemí světa, např. z bývalé Jugoslávie.
Sídlí zde firma Scania, švédský výrobce nákladních automobilů, autobusů a lodních a průmyslových motorů. Své švédské ústředí zde má Volkswagen Group. Nachází se zde také přístav, druhý nejdůležitější ve Stockholmském kraji.
Více jak sto deset let zde hraje švédský hokejový tým Södertälje SK (byl založen v roce 1902). Za tento švédský klub hrálo posledních 20 letech mnoho českých hokejistů jako např. Jiří Šlégr, Martin Hosták, Petr Kořínek, Stanislav Neckář, Petr Leška, Tomáš Kůrka, Martin Richter, Martin Chabada, David Pastrnák, Michal Gulaši aj.
Malmö je třetím největším švédským městem po Stockholmu a Göteborgu ležící v nejjižnější provincii Skåne na jižním pobřeží Švédska.
V Malmö žilo v roce 2014 303 000 obyvatel v osmi různých lokalitách. Podle složení bylo 39 % z nich cizího původu včetně velké muslimské komunity. Nejvíce přistěhovalců pocházelo z Iráku, Sýrie, bývalé Jugoslávie, Dánska, Polska, Bosny a Hercegoviny, Libanonu, Íránu, Maďarska, Turecka, Afghánistánu, Pákistánu, Somálska, Vietnamu, Makedonie, Rumunska atd.
Malmö je jednou ze tří státem oficiálně uznaných metropolitních oblastí. Rozloha kraje činí 2 535,762 km² a zahrnuje 11 obcí: Burlöv, Eslöv, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Skurup, Staffanstrop, Svedalam Trelleborg a Vellinge. Lund, ve kterém žije přes 100 000 obyvatel a ve kterém sídlí významná skandinávská univerzita, tvoří dohromady s Malmö vzdělávací a ekonomickou osu regionu.
Malmö je jedním z nejvíce průmyslových měst ve Skandinávii. Od přelomu tisíciletí město bojovalo se značně industriálním vzhledem. Od té doby zažilo rychlý architektonický rozmach, rozmach lehkého průmyslu a služeb (hlavně biotechnické obory a IT firmy). Rozvoj byl značně podpořen především díky studentům Malmö University College. Ve městě se nachází řada historických budov, parků a je také obchodním centrem pro západní část Skåne.
Malmö se nachází na 13°00' východní délky a 55°35' severní šířky. Díky svému umístění na jižním okraji Švédska je blíže italskému městu Milano než nejsevernějšímu švédskému městu Kiruna.
Malmö je částí mezinárodního regionu Öresund. Od roku 2000 je v provozu Öresundský most vedoucí přes úžinu Öresund do dánské Kodaně. Most byl otevřen 1. července 2000 a měří 8 kilometrů s pylony až 204,5 metrů vysokými. Kromě spojení Helsingborg-Helsingør byla zrušena většina bývalých trajektových spojů.
Kromě kodaňského letiště, které je přístupné vlakem za 21 minut, má Malmö i své malé letiště – dnes využíváno především pro nízkonákladové lety, pro charterové lety a pro domácí švédské aerolinky.
Systém dálnic byl propojen na most Öresund. Například mezinárodní silnice E 20 vede přes most a poté se společně s evropskou silnicí E 6 jde podél švédského západního pobřeží z Malmö–Helsingborgu do Göteborgu. E 6 pokračuje dál na sever podél západního pobřeží a přes Norsko do norského města Kirkenes u Barentsova moře. Evropská silnice E4 do Jönköpingu–Stockholmu začíná v Helsingborgu. Hlavní cesty ve směru Växjö–Kalmar, Kristianstad–Karlskrona, Ystad (evropská silnice E 65) a Trelleborg začínají jako dálnice.
Zajímavostí Malmö je, že má asi 410 kilometrů cyklistických stezek a že asi 40 % veškerého dojíždění se uskutečňuje prostřednictvím jízdních kol.
Hospodářství Malmö bylo tradičně zaměřeno především na stavění lodí (hlavně přístav Kockums) a na průmysl, který je spojený s stavebnictvím jako např. továrny pro výrobu betonu. Nejvyhlášenější univerzita regionu je v Lundu (asi 16 kilometrů severovýchodně).
Téměř 10 % obyvatel města Malmö pracuje díky mostu v Kodani. Také univerzita Malmö Högskola (založená v roce 1998), pomohla nastartovat ekonomiku města. Rozvoji přispěl i vstup Švédska do EU (1995).
Dominantním sportem v jižním Švédsku je fotbal. Nejlepším fotbalovým týmem je Malmö FF, který hraje nejvyšší ligu Allsvenskan a také evropské poháry. V Malmö začal svoji profesionální kariéru Zlatan Ibrahimovič.
A na konec článku dodám i trochu humoru. Uprchlíci ze Sýrie našli nový způsob, jak se dostat do Evropy. Kromě rizikových cest přes Libyi, řecké ostrovy a pak Balkán začali využívat daleký sever. Náročná, ale bezpečná cesta přes polární kruh je zavedla až do severního Norska. Na hranicích Norska s Ruskem se už několikrát naskytl hlídkujícím Norům zvláštní pohled. Na jediný hraniční přechod do Ruska – Storskog – na mezinárodní silnici E 105 (poblíž města Kirkrnes), který je vzdálený jen dvě hodiny jízdy autem od ruského Murmansku, ale leží 2 500 kilometrů od Osla, přijíždějí uprchlíci také ze Sýrie. Na kole! Důvod? Přechod není určen pro pěší ani osobní autodopravu, je určen pro podnikání (prý pro výhodnější nakupování zboží na druhé straně hranice).
O prázdninách 2015 takto hraniční čáru překročilo přes 150 uprchlíků. Podle webu www.thelocal.no využili díru v přeshraniční dohodě mezi Oslem a Moskvou, podle které nesmí přes hranice nikdo přejít pěšky nebo svézt autem cizí osobu. O bicyklu se ale v dohodě nemluví! A tak Norové střežící své hranice jen pokrčují rameny a přijíždějící (zřejmě dobře trénované na španělskou Vueltu či francouzské Tour de France) bezradně pouštějí dál… (asi za nákupy). Bránit ve vstupu jim prý nemohou (Schengen Border). Norsko sice není členem EU, ale samo na takové přijíždějící (něco jako malý pohraniční styk) nemá zákon k nevpuštění do země! Na hranicích s Ruskem! Člověku zůstává rozum stát nad tím, co všechno je v Evropě možné.