Alois Negrelli a jeho viadukt
Alois Negrelli byl významným dopravním inženýrem. Narodil se 23. ledna 1799 jako Luigi Negrelli v jižním Tyrolsku, v městečku Primör (v tehdejších Rakousích, dnes je tato oblast součástí Itálie).
Po studiích vstoupil v roce 1819 do státní služby Rakouského císařství. František Josef I. ho později povýšil do šlechtického stavu a přidal mu ke jménu i přídomek rytíř od Vltavy a Labe.
Negrelli projektoval velmi úspěšně silnice, zejména horské silnice, horské železnice i mosty ve Švýcarsku /Münsterbrücke v Curychu (1836–1838), Nydeckbrücke v Bernu (1840–1844) s klenbou o rozpětí 44 metrů, Kamenný most přes řeku Adiže ve Veroně (1850–1852) a mnohé další.
Na jeho počest jezdí rychlík EC 178/179 „Alois Negrelli“ na trase Warnemünde-Rostock Hbf.-Berlin Hbf.-Dresden Hbf.-Praha hl.n. a zpět soupravou sestavenou z vozů Českých drah.
Negrelli zásadním způsobem ovlivnil trasování a podobu železnic také na našem území. Také se významně podílel na regulacích toků řek (např. v Německu Rýna). I proto si ho vybral Ferdinand de Lesseps k projekci budoucího Suezského průplavu.
Alois Negrelli se stal historicky prvním architektem, který se nesmazatelně zapsal do tváře Prahy, když navrhl první pražský most přes Vltavu. Historicky první železniční most v Čechách, druhý nejstarší v Praze a až do roku 1910 nejdelší v Evropě - to je 1110 metrů dlouhý Negrelliho (někdy zvaný podle umístění Karlínský) viadukt. Most byl vybudován v létech 1842-1850 jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc-Praha-Drážďany. Tato stavební perla spojuje pražské Masarykovo nádraží svými 87 oblouky se čtvrtí Praha-Bubny, prochází Karlínem a přes ostrov Štvanice přes Vltavu. Je současně nepřehlédnutelnou pražskou technickou památkou.
V jeho mostních obloucích vznikly uzavřené prostory, které jsou nyní (po nedávné rekonstrukci) využívány jako obchůdky a dílny. Jedním slovem skvost.
Negrelli zemřel ve Vídni 1. října 1858 ve věku 59 let.