Ying-Yang, černý a bílý
Ying-Yang (čti Jin-jang) je čínský symbol filosofie taoismu, symbol stálé existence a harmonie v celém kosmu existující díky rovnováze mezi protichůdnými prvky jin a jang. Taoismus označuje filosofickou školu (čínské náboženství) založenou na textech Tao te ťing (Kniha o cestě a cnosti – v transkripci u nás často používané pinyin se píše Laozi a Dảo Dé Jing) a Zhuangzi. Znak Tảo (Dảo) doslova znamená cesta. Podle Tao te ťing platí, že Tao plodí jednotu, harmonii – jedno. Jedno plodí dvě – protiklady, jin a jang. Dvě plodí tři – nebesa, zemi a mudrce. Tři plodí všechny věci. Tao te ťing je praktickou vtipnou příručkou pro vládce, jak rozumně spravovat zemi. „Moudrý muž vyprazdňuje lidu srdce a naplňuje jejich žaludky, zpevňuje jejich kosti a zbavuje lid vášní“. Nebesa určují řád Zemi a pojítkem mezi nebem a zemí je vládce, který by měl být mudrcem. Mudrc v pojetí taoismu reformuje a zodpovídá otázky, což je na hony vzdálené evropské představě o mentorujícím moudrém muži. K pochopení taoismu je potřeba pochopit čínské myšlení, které je založeno na několika základních principech: 1. Svět je neustále v pohybu, 2. Detail nelze oddělit od celku, 3. Celek nelze oddělit od detailu, 4. Protiklady harmonizují krajnosti, 5. Stálost neexistuje.
Taoismus uctíval hvězdné bohy a spravoval vlastní církve. Z podnětu lidového náboženství vznikl nový panteon bohů. Na vrcholu panteonu stojí Lao-c´ a pod ním je trojice stvořitelských bohů Tři čistoty. Významnou roli také hraje Osm nesmrtelných – Pa-sien. Mezi nejuctívanější bohy patří Kuan-jin, ochránce domácího krbu. Náboženský taoismus prožil největší rozkvět v 6.-8. století. Dnes dominuje na Taiwanu.
Toto čínské učení hlásá návrat k přirozenosti prostřednictvím nezasahování – moudrý muž dělá, ale nezneužívá toho, co je uděláno. Tvoří, ale nevládne tomu, co je stvořeno. Dokončuje díla, ale nevychloubá se. Taoisté rozvinuli myšlenku o vzájemném propojení přírodního řádu a lidského života. Základní silou kosmu je tao – je odvěké na rozdíl od věcí, které vznikají a zanikají. Smyslem života je naučit se následovat cestu kosmických sil, přírodu. Klíčovým pojmem je wu-wej, tedy aktivní nečinění. Člověk se má stát nádobou, kterou protéká tao. Klíčem k etice Tao te ťingu je prostota: 1. Prostý člověk nedbá o zisk, chytrost, obratnost, egoismus a smělá přání, 2. Osvícený člověk je nezaujatý a navrací se k dětské prostotě, 3. Člověk je zbaven pout, je měkký, a právě proto je s to vše přemoci, neboť měkké přemáhá tvrdé. Člověk se spravuje mírou země, země mírou nebes, nebesa mírou tao a tao mírou sebe sama.
V souhrnu lze říci, že taoismus má tři principy: 1. Tao (cesta), 2. Te (cnost, projev taa), 3. Wu-wej (aktivní nečinění).
![]() Jin je tma – černý, ženský znak, pasivní, noc, symbol země-matky, ze které vyrůstá život, měsíc, rodící se síla, poddanost, temnota a chlad. Jin je odstředivá síla vznikající rotací Země kolem své osy, směřuje zevnitř ven, směrem k vesmíru. Jsou v ní obsaženy všechny expanzivní síly a tendence našeho života. Díky této síle rostou stromy a lidé, díky jí vznikají vznešené myšlenky. Jin je negativní, jin je smrt.
Jang je světlo – bílý, mužský znak, aktivní, den, symbol nebe, ze kterého přišel život, oplodňující síla, slunce, dominance, aktivita, drak divoký, silný, vášnivý, temperamentní a plný života. Jang je dostředivá sílá přicházející z kosmu. Vzniká spirálovým pohybem celé galaxie a směřuje k jejímu centru. Jang je pozitivní, jang je život. Tyto dvě protikladné síly nestojí jako „dobré“ a „zlé“, navzájem se doplňují. Jedna na druhé závisí – bez tmy nemůže být světlo, bez života není smrti. Vesmír vyžaduje vzájemnou rovnováhu. Pokud by se vyrovnané působení těchto sil porušilo, vznikl by chaos a disharmonie. Vzájemné působení jin a jang vytváří změny, které udržují svět v pohybu – léto přechází v zimu, noc přechází v den. Obě síly mají spirálový charakter, protože vznikají rotací. Jin i jang vznikají z nekonečného a věčného pojmu vesmíru, jin přitahuje jang a jang přitahuje jin, všechny jevy jsou uvnitř jang a na povrchu jin, nic není jen jin ani zcela jang, všechno je vyvážené, neexistuje stav neutrální, vždy převažuje jin nebo jang. Obě síly mají své dobré i špatné stránky. U lidí platí, že lidé s prvkem jang jsou bezprostřední, zatímco lidé s prvkem jin jsou více hloubaví a intuitivní.
|